torsdag 12 februari 2009

Avskaffa fribeloppet!

Alla vill bara höra om Stödbjörn jämt men det tar jag inte hänsyn till idag. Nu är det istället verkligen på tiden att den här bloggen drar sitt strå till stacken och bidrar till samhällsdebatten. För tillfället tänker jag diskutera fribeloppet, alltså den summa pengar man får tjäna per år som student innan de rycker studiebidraget och tvingar oss att betala tillbaka både lån och bidrag till CSN, med ränta dessutom. Detta alldeles oavsett om du sköter dina studier. 

Idag är fribeloppet typ några månadslöner. Men varför ska jag sitta och vara stressad över att jag kanske råkar jobba för mycket? Inte nog med att jag ska betala en tredjedel i skatt på lönen, jag måste dessutom planera så att jag inte tjänar för mycket. Alla studenter som har lönande extrajobb, ofta på helgerna eller över somrarna, med höga OB-tillägg, som till exempel tunnelbanechaufför, vårdare på psyket, kollo, mataffärer, o.s.v. lever alltså farligt. 

Det är skamligt och det finns ingen vettig anledning till att det ska behöva vara såhär. Särskilt inte under de omständigheter som studenter lever under idag. Vem klarar sig på enbart lån och bidrag i Stockholm idag? Konsekvensen blir att fler aktivt undersöker möjligheter till svartjobb eller att man tvingas välja bort högre studier av ekonomiska skäl. 

Då har vi fått ett samhälle som inte har blivit det som Sverige alltid stått för; nämligen: Alla svenska medborgare som uppfyller kraven har rätt till en kostnadsfri utbildning i världsklass. Staten ska stå för grundtryggheten men att jobba mer ska alltid löna sig. Ett samhälle får aldrig straffa dem som jobbar, för det är tack vare oss som välfärden kommer att överleva ännu en kris. 
Att höja studiemedlet är givetvis också viktigt men det är ett orealistiskt argument att kasta in under den värsta ekonomiska krisen vi sett sen 30-talet. Fribeloppet däremot kan avskaffas i morgon.

/ Styret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar